Svobodné vzdělávání aneb co je na českém školském systému špatně

14. ledna 2016 v 12:00 | NikaV
Dnes jsem se rozhodla poděli se o článek, který jsem loni psala do školního časopisu.

Uvažovali jste někdy nad tím, jestli není náš školský systém špatný? Většina lidí ani nevidí důkazy toho, neboť už jsou vychováni tímto školským systém. S kolika nezaslouženými známkami, nekompetentními učiteli a dalšími nedostatky se můžeme setkat? Anebo kolikrát se stalo, že se učitel dostal k zajímavému tématu, které všechny zaujalo, ale kvůli konci hodiny a dodržování osnov se k tomu tématu už nikdy nevrátil?
Studenti se často musí učit látku, která je nebaví a kterou dokonce ani nikdy v životě potřebovat nebudou. Někteří učitelé se ohánějí větou, že tuhle školu jsme si vybrali sami, tak se prostě musíme učit všechno. Jenže co jiného jsme si taky měli vybrat? Zemědělskou, stavební, energetickou střední školu odbornou či obchodní akademii, když nás nic z toho nezajímá?

Z takových důvodů se na téma špatnosti českého školství často ani seriózně diskutovat nedá, neboť je takový názor hned zatracován. Je to tak i přes myšlenky některých světových velikánů, kupříkladu Platóna ("Vědomosti získané na základě donucení se neudrží na mysli.") nebo Alberta Einsteina ("Vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene, co se naučil ve škole."). Lidé si ani nedovedou představit, že by to mohlo být jinak, ačkoliv v zahraničí už to tak je.
Příkladem by nám mělo být Švédsko, které je krásnou, zdravou a prosperující zemí. A jak to mají ve Švédsku se školstvím? Děti do školy nemohou nastoupit dříve, než dovrší sedmého roku života. Na rozdíl od nás tak vynechají první a druhou třídu, neboť věří, že děti by neměli být příliš brzo odtrženi od svých rodičů, kteří jsou pro ně nejlepšími učiteli a vzory.
Velkou novotu do školství přinesl roku 1968 v USA Daniel Greenberg, který tehdy založil Sudbury Valley School (SVS). Od té doby vzniklo ve světě dalších 35 škol, které fungují na stejném principu, které se dá shrnout jedním slovem - svoboda. Navštěvují je studenti ve věku 4-19 let a mají naprostou svobodu ve svém jednání. Nemusí sedět celý den v lavicích a poslouchat výklad učitele. Sami si rozhodují o svém vzdělání a nemusí se obávat žádných testů a zkoušení. Nejsou zde učitelé, spíše dospělí rádci, kteří dětem poradí a pomohou jim, když za nimi přijdou. Sami je ale nenutí nic dělat. Škola je velmi dobře vybavená, neboť necpe zbytečně moc peněz do platů nekompetentních učitelů. Kompetentní učitelé tak alespoň nemusí živořit ze svých platů, neboť na ně přirozeně také zbude více peněz. Škola má i dobré výsledky, neboť podle statistik 80 % jejích absolventů se dostalo na vysokou školu a zbylí studenti tam prostě nechtěli. Ze všech absolventů se stali kvalifikovaní řemeslníci, podnikatelé, umělci, vědci, právníci, šéfkuchaři, lékaři, inženýři atd. Všichni se ale shodují v tom, že je SVS připravila na dospělost mnohem lépe, než by to dokázala klasická škola. Říkají, že jsou šťastní. Neměla by tohle s námi udělat škola?

Ovšem taková škola není na našem území možná. Zákony její založení nepovolují, škola musí vydávat hodnocení žáka v podobě vysvědčení, maturitního vysvědčení anebo výučního listu. Školství má za cíl udělat z nás otroky pracovníky, kteří nejsou schopni individuálního myšlení. Dokazují to i slova Franze Kafky "Co jsem zatím viděl, ve škole… jsou zaměřeni na vymazání individuality." nebo Henryho Davida Thoreaua "Neposlušnost (kterou tak často potírají) je základem svobody. Poslušní zůstanou otroky.". Dospělí považují děti za nehotové bytosti, a proto je posílají do škol, aby je dotvořili k obrazu svému. Proč je máme poslouchat? Proč nemůžeme řídit sami svoje vzdělávání, když pak v dospělosti budeme muset řídit sami svůj život?

Pro naši generaci už bude zřejmě pozdě, my prostě budeme muset nějak přetrpět tento školský systém. My si vezmeme příklad z Marka Twaina: "Nikdy jsem nedovolil, aby školní výuka narušila moje vzdělávání." Budeme ale doufat, že dokážeme pozměnit zákony, aby tu jednou pro naše děti stála česká Sudbury škola.

Veškeré obrázky jsou z http://www.svobodauceni.cz/
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Viki Viki | 14. ledna 2016 v 15:03 | Reagovat

Naprosto s tebou souhlasím!

2 Tera Tera | 30. ledna 2016 v 11:06 | Reagovat

Já bohužel musím nesouhlasit.Obyčejné dítě v ČR se málo kdy chce vzdělávat (podle mích zkušeností). Do takové svobodomyslné školy by museli opravdu chodit jen děti, které baví aspoň trochu studium a ne facebook. A jak takové dítě poznáte, když je teprve sedmileté?

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama